PLEV and the City

Verslag werksessie: Emissieloos de stad in: hoe doen we dat?

Datum: 7 november 2018
Locatie: The Hague Tech

PLEV and the City

Verslag bijeenkomst 7 november 2018

Op 7 november kwam de FMM samen bij The Hague Tech. In samenwerking met de Gemeente Den Haag werd verkend welke mogelijkheden zogenaamde Personal light Electric Vehicles (PLEV’s) bieden om de groei van mobiliteit op te vangen. Immers, in een stad die alsmaar groeit en verdicht, is er sprake van een groeiende behoefte aan mobiliteit en wordt de druk op de schaarse ruimte steeds groter. Hoe zorgen we ervoor dat mensen zich makkelijk kunnen blijven verplaatsen?

Met een objectieve blik van buiten door Arjan van Binsbergen van de TU Delft, een interview met Pieter Dekker van E-wego (en voormalig Trikke Europe) over complexiteit van wet- en regelgeving en in gesprek met wethouder Robert van Asten over zijn ambitie met de stad werd een kleurrijk perspectief geschetst van de kansen voor, en vragen bij PLEV’s.
Conclusie: PLEV’s kunnen zeker toegevoegde waarde hebben, maar er zijn ook nog veel vragen die antwoord behoeven. Belangrijke thema’s daarbij zijn:

  • Openbare ruime. Wat doet een PLEV-deelsysteem zoals je dat nu ziet in bijvoorbeeld Parijs en Antwerpen (elektrische step) met de druk op de openbare ruimte? Welke afspraken wil je daar als gemeente aan de voorkant over maken? Hoe zorg je voor handhaving en naleving van de afspraken? En waar horen PLEV’s überhaupt thuis? Op het fietspad? Of toch ergens anders?
  • Wet- en regelgeving. De vouwscooter mag wel, de elektrische step niet (maar als je af en toe bij moet stappen toch weer wel), de Biro mag ook, de one-wheel officieel niet, de Trikke wel (want bestempeld als bijzondere bromfiets), etc. Hoe gaan we hier in de toekomst mee om? Gaan we er één categorie van maken, net als in België? Of is dit te ruim?
  • Veiligheid. Hoe organiseer je verschillende snelheden van vervoer in steeds drukker wordende stedelijke gebieden zodat het ook veilig blijft? Welke keuzes maak je hierin als het gaat om het toestaan van PLEV’s op het fietspad of de openbare weg? Is er nieuw beleid nodig waarin omvang, breedte en massa meer leidend worden in de te maken keuzes?
    Kortom, veel inspiratie, veel ideeën en nog veel vragen voor verdere uitwerking.

Tot slot reflecteerde wethouder Robert van Asten op de uitkomsten van de sessie en gaf hij aan nog dit jaar met een eerste notitie te komen over de mobiliteitstransitie die hij voor ogen heeft met Den Haag. Daarin is het van belang keuzes te maken en tegelijkertijd de inwoners van de stad verschillende goede mogelijkheden en alternatieven te bieden om te kunnen voorzien in de mobiliteitsbehoeften.

Meer weten?

  • Klik hier voor de algehele presentatie
  • Klik hier voor de presentatie van Arjan van Binsbergen
  • Klik hier voor de visie van de ANWB op stedelijk herontwerp en veiligheid
  • Klik hier om het gesprek online voort te zetten op het platform “De Voorlopers” van Future Proof The Hague.

Of bel of mail met Rob de Vree, coördinator van de FMM (06-41624982; info@futuremobilitymovement).